Sunday 7 July 2013

Petua

Salam hujung minggu...

Apa aktiviti hujung minggu? Yang pasti hujung minggu adalah waktu untuk bersama yang tersayang kan...

Bercakap mengenai petua, orang Melayu memang terkenal dengan 1001 petua. Macam macam petua...ada yang berkesan dan ada juga yang tak masuk akal:-))
Siapa tahu petua untuk sedu atau hiccups? Bagi family saya kalau sedu untuk baby selalunya kita akan letak cebisan tisu basah pada dahi baby....dan untuk orang dewasa pulak cukup sekadar dengan minum air...dan alhamdullillah sedu akan hilang dengan sendirinya.
Tapi ada satu lagi petua baru....baru baru ni saya kena sedu....agak lama, walaupun dah minum air tapi still tak hilang. Anak dara saya yang sangat prihatin pun mula lah bertanya....

Safiya : mummy...u got hiccups
Saya : iya
Safiya : mummy...you should pat your head and rub your tummy like this (sambil dia menunjukkan caranya pada saya)
Saya : Are you sure?
Safiya : yes mummy...you sholud try it.
Saya pun buatlah untuk tidak mengecilkan hati dia....

Believe it or not and amazingly it really works! Tak tau samada kebetulan atau tidak tapi petua Safiya memang berkesan. Bila saya tanya dia macam mana dia tahu.....jawapannnyer adalah

Tadaaaaaa

 Hmmmm....berjasa jugak si Peppa ni ye! So siapa siapa kena sedu bolehlah cuba ye *wink wink*
  p/s: Safiya tengah obsess sangat dengan Peppa Pig ni:-))

2 comments:

Eta Jaafar said...

ade satu hr kite hicup juga tau.. baru nk buat petua safiya ni.. pastu xsempat buat dah baik.. lain kalilh baru dpt praktik.. huhu

Unknown said...

Next time cuba ye petua best friend safiya ni:-)

Post a Comment