Friday 11 January 2013

DiaPerLeSS

Salam Jumaat,

Alhamdullillah Safiya has reached another milestone in her life, she is now "diaperless" at night. At the age of 4 years and 3 months she is fully diaper free. Bagi orang lain mungkin ini bukan sesuatu yang hebat sebab ada budak seawal usia 2 tahun dah fully diaper free....tapi apa yang istimewa dan membanggakan ibu adalah Safiya dilatih untuk diaper free bila dia betul betul dah bersedia dari segi mental dan emosi. Ibu tak perlu mengejutkan Safiya tengah malam untuk ke toilet (lena tidur ibu dan abah)...ibu cuma memastikan Safiya betul betul ready dengan memastikan Safiya ke toilet sebelum tidur dan berpesan dengan Safiya supaya jangan shishhi (kencing) atas tilam.

Ibu dah lama perasan yang diaper Safiya kering bila bangun tidur, so last Wednesday ibu dan abah decided that no more diaper at night for Safiya and alhamdullillah Safiya did it well. When she woke up in the morning, she said "ibu...i'm a good girl because i'm not bedwetting, my shishhi is afraid of you, so she sleeps with me". Hahahaha sebab ibu garang, Safiya rasa shishhi dia pun takut kat ibu. To train her well, Ibu juga ada belikan panties baru buat Safiya, since she is a fan of hello kitty, ibu belikan panties hello kitty dan ibu pesan pada Safiya sebelum tidur supaya jangan shishhi pada panties hello kitty sebab nanti dia marah dan tak nak kawan Safiya. It really works. Safiya dah di train untuk diaper free during daytime since she was 2 years dan hanya 2 kali je "teraccident". She was fully diaper free at daytime at the age of 3 years and 6 months...but the spare diaper is still in my handbag for emergency use:-))))

Membesarkan Safiya tak begitu susah. Seawal usianyer 5-6 bulan dia sudah boleh tidur malam dengan lena tanpa bangun menyusu. Dia tidur pada pukul 8 mlm dan hanya bangun sekitar pukul 5-6 pagi. Perkara ini berterusan sehingga sekarang, dia jarang bangun malam kecuali dia benar benar lapar atau sakit je. Sebelum tidur saya akan berpesan pada dia supaya jangan bangun malam sebab tak de orang nak buat susu and alhamdullillah it works.

Pada usia dia setahun, saya dah berjaya mengurangkan susunya kepada 2 botol sahaja sehari iaitu sebelum nap dan sebelum bedtime. Alhamdullillah ia berjaya sampai sekarang. Point saya buat macam itu sebab saya percaya yang nutrients datang dari makanan bukan dari susu semata mata...dan sebab itu hingga hari ini Safiya tak ada masalah makan dan dia memang seorang yang  pemakan. So sekarang saya tengah berusaha untuk Safiya supaya dia bottle free dan tidur dalam bilik sendiri. The later is quite difficult as being the only child, susah nak suruh dia tidur bilik sendiri, satu dia tak nak sebab tak de kawan dan kedua, ibu dan abah pun payah nak lepaskan atas seribu satu alasan:-)))

So to all parents out there, please be patient in doing anything for your children. Know their limit and don't push them when they are not ready, mentally and emotionally. It will be easy once they can understand better and ready for it...don't give up, let it happen naturally...insyaallah.


Babai diapers....

1 comments:

Eta Jaafar said...

congrate ibu n safiya for diaperless

Post a Comment