Wednesday 5 June 2013

Kelana Part 8- Wasaneer-Roterdam-Kinderjiik

Assalamualaikum

Hari ke 7, cuaca agak mendung sedikit. Kami bercadang untuk ke Roterdam dulu...antara bandar terbesar di Netherlands. Sampai di Park and Ride...tiada bayaran parking yang dikenakan. Kami beli travel tiket untuk 2 jam dengan bayaran 3.50 euro seorang. Namun disebabkan salah faham dan masalah komunikasi...kami ingat tiket tu untuk sejam. Jadi berkejar kejaran kami sebab takut lebih masa. Disebabkan kesuntukkan masa dan bandar Roterdam agak besar...tak boleh jelajah dengan berjalan kaki...kami terus bergerak ke parking untuk ke Kinderjiik
 
Sampai di station tempat kami parking...kami di sapa oleh pemilik kedai di situ. Pada mulanya hubby singgah untuk membeli gula gula untuk Safiya...lepas tu terjumpa plak kerepek pisang...dan sangat excited. Pemilik kedai tu boleh meneka kami orang Malaysia bila mendengar perbualan kami. Dia yang berasal dari Surinam berkata pada tahun 1700 ramai orang Malaysia berhijrah ke Surinam. Surinam merupakan bekas jajahan Netherlands.

Bergerak ke Kinderjiik yang terletak kira kira 10km dari Roterdam. Tak sah lawatan ke Netherlands tanpa pergi ke Kinderjiik. Apa istimewanya Kinderjiik. Kinderjiik terkenal dengan kincir air. Ada 19 kincir air yang dibina pada sekitar tahun 1750 untuk tujuan pertanian dan masih utuh dipelihara hingga sekarang.

Perjalanan ke kincir air tersebut sangat thrill. Kami (termasuk kereta) terpaksa menaiki feri kecil untuk menyeberangi sungai untuk sampai ke kincir air tersebut. Tambang sebanyak 2.70 euro untuk peraslanan sehala nengambil masa hanya 5 minit. Tiba di Kinderjiik sekali lagi saya terpesona melihat keindahan kawasan tersebut dan melihat kincir kincir air tersebut masih utuh berdiri. 
Perjalanan ke Kinderjiik
Menyeberangi sungai ke Kinderjiik
Bandar Kinderjiik
Sampai juga akhirnya
Tourist information centre
Membayangkan zaman kegemilangan kincir kincir air ni
Menunggu feri untuk balik
Comel basikal kak ni yang tengah tunggu feri jugak
 Semoga bertemu lagi Kinderjiik


0 comments:

Post a Comment